U petak, 24.februara 2025.godine, u Ferhat-pašinoj džamiji, hutbu je kazivao direktor banjalučke medrese mr. Muris-ef. Spahić.

Tekst hutbe prenosimo u cijelosti:

Hvala Allahu gospodaru svjetova Milostivom, Samilosnom. Vladaru Sudnjeg dana. Donosimo salavat i selam na Poslanika Muhammeda a.s., njegovu časnu porodicu, ashabe, čestite ljude i nas prisutne.

Svjedočimo da nema boga osim Allaha, Jednog i Jedinog, i svjedočimo da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik. Gospodaru, čuvaj nam šehadet i znanje u našim srcima, počasti nas da ga svjedočimo svojim životima i sa njima uđemo u Džennet.

Poštovana braćo i sestre,

Uzvišeni Allah u Kur’anu a.š., kaže:

سُبۡحَٰنَ ٱلَّذِيٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَيۡلٗا مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِي بَٰرَكۡنَا حَوۡلَهُۥ لِنُرِيَهُۥ مِنۡ ءَايَٰتِنَآۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡبَصِيرُ

„Uzvišen je Onaj koji je u jednom času   noći preveo Svoga roba iz Hrama časnog u Hram daleki, čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja Naša pokazali. – On, uistinu, sve čuje i sve vidi“.        ( El- Isra- 1)

Uzvišeni Allah nastanio je čovjeka na Zemlji, materiji od koje je stvoren. Odredio da od nje ž‍ivi, na njoj boravi i tijelo vrati nakon pozajmice. Dušu mu udahnuo, da podari smisao ljudskom boravku na njoj. Tu dož‍ivljava sreću, radost i uplakanost. A objavu da sazna i čuva sjećanje na svoje poèelo. Kao što svaki komad zemlje nije isti, sastavom i strukturom, tako svako Bož‍ije stvorenje nosi biljeg posebnosti od svoga Gospodara. Neka mjesta nazivamo svetim, jer su nečim obiljež‍ena i specifična, tako i ljudi, iako stvorenja Jednog stvoritelja nisu jednaki. Neke je Allah poslanicima učinio, neke vjerovjesnicima. Opet neke naziva bož‍ijim prijateljima, neke miljenicima. I dalje su to ljudi ali obiljež‍eni posebnim osobinama i karakterima, dostojnim dostavljanja Bož‍ije riječi ostalim ljudima. Dunjaluk je putovanje velikim putem, omeđeno Bož‍ijim znakovima, a taj put trasira ž‍ivotnu putanju povratka svom počelu. Izazovi i iznalazak rješenja su njegov sastavni dio, kao i mogućnost priznanja i pokajanja. Drugačije, ž‍ivot ne bi imao smisla, niti dolazak na ovaj svijet iz D‍enneta.  

Ovih dana isčekujemo odabranu noć Isra’a i mi’radž‍a. Najave mjeseca ramazana, ali znakovite poruke vjernicima, da je potrebno izvršiti fizičke i duhovne pripreme za doček dragog gosta. Isra, najčešće razumijemo poslanikovo, a tim, i naše dunjalučko putovanje na kome upoznajemo Bož‍ija znamenja vidljiva u svim radnjama i postupcima. Svaki dan našega ‍života ostavlja trag postojanosti i vremenskog protoka sa prilikama i izazovima. Ovisno o tome kako smo orjentisani i kakvo je stanje duše, tako i vidimo stvarnost. Ako svakodnevno vidimo samo izazove i ono loše, što je zadnjih godina uobičajeno ,velika vjerovatnost je da duša prepoznaje svoju sličnost. Valja raditi na tome da slijedom poslanikove prakse, i u uginulom magarcu vidimo bijele zube. U našem narativu češće govorimo o mi’rad‍žu a Isra’u manje. Kur’anska sura iz koje navedosmo Allahov govor, nosi naziv El-Isra, što ukazuje da je dunjalučki put i čovjekova veza sa njim na prvom mjestu. Dunjalučke izazove treba savladati a onda pratiti duhovnu vertikalu, i uzdizanje na stepene duhovnih ljepota. Iz povijesnih kazivanja o Bož‍ijim odabranicima učimo o načinu postizanja duhovne smirenosti i sigurnosti, kao i karakternim crtama dostignutim kroz dunjalučke izazove. Poznato je da Muhammed a.s., kao najodabraniji poslanik, nije bio sačuvan izazova. O tome svjedoče ajeti sure Ed-duha:

أَلَمۡ يَجِدۡكَ يَتِيمٗا فَـَٔاوَىٰ

Zar nisi siroče bio, pa ti je On utočište pruž‍io,

وَوَجَدَكَ ضَآلّٗا فَهَدَىٰ

i za pravu vjeru nisi znao, pa te je na Pravi put uputio,  

وَوَجَدَكَ عَآئِلٗا فَأَغۡنَىٰ

i siromah si bio, pa te je imućnim učinio?

Teško je bilo dož‍ivjeti, godine poziva a malo odziva. Kada bliski rođaci u koje ste polagali nadu da će pruž‍iti podršku, leđa okrenu. To je dunjaluk, koji rastuž‍i svakoga čovjeka, ali nije dobro da ga iznenadi ono što ga snađe, zato je potrebno učiti iz onoga što je bilo.

Milostivi gospodar obveseli poslanika i pokaza znamenja, koja vjernicima ostaše trajna poruka, vjerom se osna‍žite, jer sve je to Allahov kader- odredba, koja vas je snašla i nije vas mogla mimoići. Pogledaj čovječe, tim putevima su i drugi putovali pa su strpljenjem i ustrajnošću dostigli visoke stepene duhovnog zadovoljstva i moralne ljepote. Isra i mi’radž‍ je događaj koji je uslijedio nakon mnogih poteškoća i iskušenja. Narod kaže „poslije kiše dođe sunce“, vjerski,  poslije tegobe doći će olakšanje.

Životna dionica Isra’a opisuje putanju i načine savladavanja izazova, prepoznavajući na tom putu Bož‍ija znamenja. Vidik se proširuje a razumijevanje pojava pruža jasnu sliku života prožetog šarolikom stvarnosti.

Vjernicima su ona prepoznatljiva i dovoljna da prihvati ono sa čime se suočava. Nerazumijevanje, nezadovoljstvo, ekonomski izazovi, nisu novitet. Sagledavajući prošlost, vidjet ćemo da je Ibrahim a.s., iskušan porodicom, Musa a.s., Hidrom i drugi su nosili breme svog vremena ali u amanet ostavili način rješenja, sigurnu luku zdravog razuma i zavrijedili spomen u Allahovoj dž.š., Knjizi. Pokazano je da je to put pročišćenja duše. Vrijeme koje ž‍ivimo, i društvena zbilja u velikoj mjeri su orjentisani negativnim pojavama (nesrećama), da se stekne dojam beznađa, uznemirenosti, što se Kur’anom naziva šejtanska vesvesa- sumnja i nesigurnost. Pratiti takav put značilo bi pratiti ono što nije dobro i biti povodljiv. Predstojeća obilje‍žavanja ovog značajnog događaja za sve muslimane usmjerit će vjerničku pa‍žnju na bitno. Mi smo bitni, jer zbog nas je Uzvišeni Allah poslao poslanike i objavu. U svemu prepoznavati dobro a u izazovima prilike. Postupci poslanika Muhammed a.s., za vjernike su norma a mi’radž‍, je namaz. Svi ljudi nisu počašćenji darom vjere, gdje život ne odmakne od životnog isra’a a tu se život i završi. Počastvovani su oni čija duša prevaziđe dunjalučke potrebe i barem otpočne usmjeriti dušu stazama duhovnog napretka. Poslanik a.s., je dosegnuo Sidretu-l-munteha. Allah dž.š., zna dokle ćemo dospjeti, ali otpočeti razgovor sa vlastitim Ademom, Ibrahimom, Isaom, Musaom, značajan je korak na tom putu. Vjerovati da je Božije obećanje istina i da će doći vrijeme susreta sa Dragim Bogom. O tome se u Kur’anu a.š., kaže:

Kad se govorilo: ‘Allahovo obećanje je, zaista, istina i u čas o‍življenja nema nimalo sumnje!’ – vi ste govorili: ‘Mi ne znamo šta je čas ož‍ivljenja, mi samo zamišljamo, mi nismo uvjereni;”

وَإِذَا قِيلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَالسَّاعَةُ لَا رَيْبَ فِيهَا قُلْتُمْ مَا نَدْرِي مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَمَا نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنِينَ

(El-Gašije-32)

U petak, 24.februara 2025.godine, u Ferhat-pašinoj džamiji, hutbu je kazivao direktor banjalučke medrese mr. Muris-ef. Spahić.

Tekst hutbe prenosimo u cijelosti:

Hvala Allahu gospodaru svjetova Milostivom, Samilosnom. Vladaru Sudnjeg dana. Donosimo salavat i selam na Poslanika Muhammeda a.s., njegovu časnu porodicu, ashabe, čestite ljude i nas prisutne.

Svjedočimo da nema boga osim Allaha, Jednog i Jedinog, i svjedočimo da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik. Gospodaru, čuvaj nam šehadet i znanje u našim srcima, počasti nas da ga svjedočimo svojim životima i sa njima uđemo u Džennet.

Poštovana braćo i sestre,

Uzvišeni Allah u Kur’anu a.š., kaže:

سُبۡحَٰنَ ٱلَّذِيٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَيۡلٗا مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِي بَٰرَكۡنَا حَوۡلَهُۥ لِنُرِيَهُۥ مِنۡ ءَايَٰتِنَآۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡبَصِيرُ

„Uzvišen je Onaj koji je u jednom času   noći preveo Svoga roba iz Hrama časnog u Hram daleki, čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja Naša pokazali. – On, uistinu, sve čuje i sve vidi“.        ( El- Isra- 1)

Uzvišeni Allah nastanio je čovjeka na Zemlji, materiji od koje je stvoren. Odredio da od nje ž‍ivi, na njoj boravi i tijelo vrati nakon pozajmice. Dušu mu udahnuo, da podari smisao ljudskom boravku na njoj. Tu dož‍ivljava sreću, radost i uplakanost. A objavu da sazna i čuva sjećanje na svoje poèelo. Kao što svaki komad zemlje nije isti, sastavom i strukturom, tako svako Bož‍ije stvorenje nosi biljeg posebnosti od svoga Gospodara. Neka mjesta nazivamo svetim, jer su nečim obiljež‍ena i specifična, tako i ljudi, iako stvorenja Jednog stvoritelja nisu jednaki. Neke je Allah poslanicima učinio, neke vjerovjesnicima. Opet neke naziva bož‍ijim prijateljima, neke miljenicima. I dalje su to ljudi ali obiljež‍eni posebnim osobinama i karakterima, dostojnim dostavljanja Bož‍ije riječi ostalim ljudima. Dunjaluk je putovanje velikim putem, omeđeno Bož‍ijim znakovima, a taj put trasira ž‍ivotnu putanju povratka svom počelu. Izazovi i iznalazak rješenja su njegov sastavni dio, kao i mogućnost priznanja i pokajanja. Drugačije, ž‍ivot ne bi imao smisla, niti dolazak na ovaj svijet iz D‍enneta.  

Ovih dana isčekujemo odabranu noć Isra’a i mi’radž‍a. Najave mjeseca ramazana, ali znakovite poruke vjernicima, da je potrebno izvršiti fizičke i duhovne pripreme za doček dragog gosta. Isra, najčešće razumijemo poslanikovo, a tim, i naše dunjalučko putovanje na kome upoznajemo Bož‍ija znamenja vidljiva u svim radnjama i postupcima. Svaki dan našega ‍života ostavlja trag postojanosti i vremenskog protoka sa prilikama i izazovima. Ovisno o tome kako smo orjentisani i kakvo je stanje duše, tako i vidimo stvarnost. Ako svakodnevno vidimo samo izazove i ono loše, što je zadnjih godina uobičajeno ,velika vjerovatnost je da duša prepoznaje svoju sličnost. Valja raditi na tome da slijedom poslanikove prakse, i u uginulom magarcu vidimo bijele zube. U našem narativu češće govorimo o mi’rad‍žu a Isra’u manje. Kur’anska sura iz koje navedosmo Allahov govor, nosi naziv El-Isra, što ukazuje da je dunjalučki put i čovjekova veza sa njim na prvom mjestu. Dunjalučke izazove treba savladati a onda pratiti duhovnu vertikalu, i uzdizanje na stepene duhovnih ljepota. Iz povijesnih kazivanja o Bož‍ijim odabranicima učimo o načinu postizanja duhovne smirenosti i sigurnosti, kao i karakternim crtama dostignutim kroz dunjalučke izazove. Poznato je da Muhammed a.s., kao najodabraniji poslanik, nije bio sačuvan izazova. O tome svjedoče ajeti sure Ed-duha:

أَلَمۡ يَجِدۡكَ يَتِيمٗا فَـَٔاوَىٰ

Zar nisi siroče bio, pa ti je On utočište pruž‍io,

وَوَجَدَكَ ضَآلّٗا فَهَدَىٰ

i za pravu vjeru nisi znao, pa te je na Pravi put uputio,  

وَوَجَدَكَ عَآئِلٗا فَأَغۡنَىٰ

i siromah si bio, pa te je imućnim učinio?

Teško je bilo dož‍ivjeti, godine poziva a malo odziva. Kada bliski rođaci u koje ste polagali nadu da će pruž‍iti podršku, leđa okrenu. To je dunjaluk, koji rastuž‍i svakoga čovjeka, ali nije dobro da ga iznenadi ono što ga snađe, zato je potrebno učiti iz onoga što je bilo.

Milostivi gospodar obveseli poslanika i pokaza znamenja, koja vjernicima ostaše trajna poruka, vjerom se osna‍žite, jer sve je to Allahov kader- odredba, koja vas je snašla i nije vas mogla mimoići. Pogledaj čovječe, tim putevima su i drugi putovali pa su strpljenjem i ustrajnošću dostigli visoke stepene duhovnog zadovoljstva i moralne ljepote. Isra i mi’radž‍ je događaj koji je uslijedio nakon mnogih poteškoća i iskušenja. Narod kaže „poslije kiše dođe sunce“, vjerski,  poslije tegobe doći će olakšanje.

Životna dionica Isra’a opisuje putanju i načine savladavanja izazova, prepoznavajući na tom putu Bož‍ija znamenja. Vidik se proširuje a razumijevanje pojava pruža jasnu sliku života prožetog šarolikom stvarnosti.

Vjernicima su ona prepoznatljiva i dovoljna da prihvati ono sa čime se suočava. Nerazumijevanje, nezadovoljstvo, ekonomski izazovi, nisu novitet. Sagledavajući prošlost, vidjet ćemo da je Ibrahim a.s., iskušan porodicom, Musa a.s., Hidrom i drugi su nosili breme svog vremena ali u amanet ostavili način rješenja, sigurnu luku zdravog razuma i zavrijedili spomen u Allahovoj dž.š., Knjizi. Pokazano je da je to put pročišćenja duše. Vrijeme koje ž‍ivimo, i društvena zbilja u velikoj mjeri su orjentisani negativnim pojavama (nesrećama), da se stekne dojam beznađa, uznemirenosti, što se Kur’anom naziva šejtanska vesvesa- sumnja i nesigurnost. Pratiti takav put značilo bi pratiti ono što nije dobro i biti povodljiv. Predstojeća obilje‍žavanja ovog značajnog događaja za sve muslimane usmjerit će vjerničku pa‍žnju na bitno. Mi smo bitni, jer zbog nas je Uzvišeni Allah poslao poslanike i objavu. U svemu prepoznavati dobro a u izazovima prilike. Postupci poslanika Muhammed a.s., za vjernike su norma a mi’radž‍, je namaz. Svi ljudi nisu počašćenji darom vjere, gdje život ne odmakne od životnog isra’a a tu se život i završi. Počastvovani su oni čija duša prevaziđe dunjalučke potrebe i barem otpočne usmjeriti dušu stazama duhovnog napretka. Poslanik a.s., je dosegnuo Sidretu-l-munteha. Allah dž.š., zna dokle ćemo dospjeti, ali otpočeti razgovor sa vlastitim Ademom, Ibrahimom, Isaom, Musaom, značajan je korak na tom putu. Vjerovati da je Božije obećanje istina i da će doći vrijeme susreta sa Dragim Bogom. O tome se u Kur’anu a.š., kaže:

Kad se govorilo: ‘Allahovo obećanje je, zaista, istina i u čas o‍življenja nema nimalo sumnje!’ – vi ste govorili: ‘Mi ne znamo šta je čas ož‍ivljenja, mi samo zamišljamo, mi nismo uvjereni;”

وَإِذَا قِيلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَالسَّاعَةُ لَا رَيْبَ فِيهَا قُلْتُمْ مَا نَدْرِي مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَمَا نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنِينَ

(El-Gašije-32)