u petak 20. septembra 2024. god. u Ferhatpašinoj džamiji džumu namaz je predvodio i hutbu kazivao Ajdin ef. Crnkić, profesor hadisa i tefsira u banjalučkoj medresi.
tekst hutbe prenosimo u cjelosti:
Hvala Allahu, Gospodaru svjetova. Njemu se zahvaljujemo i od Njega pomoć i oprost tražimo. Onoga koga Allah na pravi put uputi – niko u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi – niko na pravi put ne može uputiti. Svjedočimo da je samo Allah Bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov Poslanik, koga je On uistinu poslao kao milost svjetovima .
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِىٓ ءَادَمَ وَحَمَلْنَـٰهُمْ فِى ٱلْبَرِّ وَٱلْبَحْرِ وَرَزَقْنَـٰهُم مِّنَ ٱلطَّيِّبَـٰتِ وَفَضَّلْنَـٰهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍۢ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًۭا
قَالَ ” فَإِنَّ دِمَاءَكُمْ وَأَمْوَالَكُمْ وَأَعْرَاضَكُمْ عَلَيْكُمْ حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا فِي بَلَدِكُمْ هَذَا فِي شَهْرِكُمْ هَذَا
Poštovana braćo,
U danima rebiul-evela, mjeseca rođenja poslanika Muhammeda a.s. muslimani širom planete zemlje različitim sadržajima se intezivnije sjećaju posljednjeg poslanika. MIZ Banja Luka je također bogatim programom ponudila vjernicima priliku da svoju svakodnevnicu obogate naslijeđem poslanika Muhammeda a.s. Današnja hutba je dio tog programa u kojem govorimo o poslaniku Muhammedu a.s.
aspekata ili različitim naučnim pristupima. Bilo da je posmatramo sa pozicije pedagogije, psihologije, sociologije, ekonomije, politike ili druge nauke uvijek nam se iznova vraća pitanje: Kako je jedna osoba u liku poslanika Muhammeda a.s uspjela da ostvari takav utjecaj i izazove promjenu u arapskom društvu? I danas nakon toliko stoljeća nakon smrti Poslanika Muhammeda a.s analiziramo i proučavamo njegov uspjeh kao reformatora i paradigme kompletnog lidera.
Uspjeh Muhameda a.s. u poslaničkoj misiji je rezultat mnnogo različitih faktora i uzroka koji su zajedno sa poslaničkim divnim karakterom dali plodonosne rezultate.
Jedan od uzroka uspjeha Poslanika jeste njegov odnos i poštovanje prema čovjeku kao ljudskom biću, Božijem stvorenju kreiranom u najljepšem obliku. Proučavajući Poslanikov život vrlo lahko možemo uvidjeti obrazac poslanikova odnosa prema svakom čovjeku, koji je odisao sa punim poštovanjem i uvažavanjem.
U prilog ovoj tvrdnji možemo spomenuti mnoge primjere, a mi izdvajamo poznati događaj kada je neki siromah donio Poslaniku, s.a.v.s., pregršt grožđa. Allahov Poslanik, s.a.v.s., je pojeo jednu, dvije, tri bobe, a zatim i cijeli grozd. Grožđe nije ponudio nikom od prisutnih. Siromah, koji je donio grožđe, bio je vrlo zadovoljan i otišao je. Jedan od ashaba (Poslanikovih, a.s., prijatelja) je rekao: “O, Allahov Poslaniče, sam si pojeo grožđe i nikome od prisutnih nisi ponudio?”
Allahov Poslanik, s.a.v.s., se nasmijao i rekao: “Sve grožđe sam pojeo sam jer je bilo kiselo. Da sam ga ponudio vama, vi biste možda pravili grimase, što bi povrijedilo osjećanja siromaha. Zato sam smatrao da je bolje da sa uživanjem pojedem sve grožđe sam i tako usrećim siromaha.
Poslanik a.s je brinuo o dostojanstvu jednog siromaha uvažavajući ga prije svega kao ljudsko biće. Jer se Poslanik a.s. čovjeku obraća kao Božijem stvorenju koje ima srce, razum i dušu i pristupa mu na način da ne povrijedi njegovo dostojanstvo, čast, osjećaje, a posebno je pazio da ne nanese nepravdu i ugrozi imeaka bilo kojeg čovjeka.
Mnogobrojni Kur᾿anski ajeti ukazuju na poseban status ljudskog bića kao autentično i dragocjeno Božije stvorenje prema kojem se treba odnositi sa maksimalnom pažnjom i poštovanjem bez obzira na rasu, naciju, vjeru, boju. Na to upućuje i Kur᾿anski ajet:
”Mi smo sinove Ademove, doista, odlikovali; dali smo im da kopnom i morem putuju, i opskrbili ih ukusnim jelima, i dali im velike prednosti nad mnogima koje smo stvorili.” (El-Isra’, 70.)
U ajetu se spominje odlikovanost dva puta, koja su opća za sve ljude, odnosi se na muslimane i nemuslimane, jer svi oni putuju kopnom i morem, svi su opskrbljeni lijepim i ukusnim jelima, i svi su, zato što su ljudi, odlikovani nad drugim Allahovim stvorenjima.
Draga braćo,
Islam se sa iznimnim poštovanjem odnosi prema svakom čovjeku, prema svakoj ljudskoj duši i ne dozvoljava vrijeđanje, ne dozvoljava nepravdu, kršenje ljudskih prava i omalovažavanje ljudi. Taj islamski princip jasno se ističe u mnogobrojnim kur’anskim ajetima i Poslanikovim, s.a.v.s., hadisima.
Kada se u Kur’anu, naprimjer, spominje pravda, ona se ne odnosi samo na muslimane, niti pak samo na one nemuslimane koji su neutralni po pitanju muslimana, već islam naređuje pravednost i prema onima koje ne podnosimo zbog njihovog neprijateljstva prema islamu i muslimanima. Na to aludira ajet:
”Neka vas mržnja koju prema nekim ljudima nosite nikako ne navede da nepravedni budete! Pravedni budite, to je najbliže čestitosti, i bojte se Allaha, jer Allah dobro zna ono što činite!” (El-Ma’ida, 8.)
U hadisi-kudsiju Uzvišeni Allah kaže: ”O robovi Moji, Ja sam Sebi zabranio nepravdu i vama sam je učinio zabranjenom, pa ne činite nepravdu jedni drugima.” (Muslim)
Iz prethodnog ajeta i hadisi-kudsija vidimo da Allah zahtjeva pravdu od vjernika prema svakom čovjeku jer je to čestitost.
Sam Poslanik, s.a.v.s., pokušavao je da bude pravedan i prema onima koji su ga najviše napadali i bili najveći neprijatelji u tom trenutku: Ebu Džehl i Omer ibnul-Hattab. Da je to želio svjedoči i dova koju je učio: ”Moj Allahu, pomozi islam sa jednim od dvojice ljudi, koji je Tebi draži: Ebu Džehlom ili Omerom ibnul-Hatabom!” (Tirimizi)
Ova sveobuhvatna islamska vizija čovjeka, svoju punu potvrdu i primjenu našla je u Poslanikovom, s.a.v.s., životu, u njegovim djelima jednako kao i u njegovim riječima.
Od mnogobrojnih primjera navodimo sljedeći koji nam to i slikovito opisuje : Imam Muslim zabilježio je predaju u svom Es-Sahihu, u kojoj se spominje da su Kajs ibn Sa’d i Sehl ibn Hanif bili na Kadisiji, pa je naišla pogrebna povorka i oni su stali mirno dok povorka nije prošla. Nakon toga im je rečeno da to nije muslimanska dženaza, već sahrana nekog vatropoklonika, a oni su odgovorili: ”Jednom prilikom je, pored mjesta gdje je Poslanik, s.a.v.s., sjedio sa svojim ashabima, naišla pogrebna povorka, pa je Poslanik, s.a.v.s., ustao. Muslimani su ga obavijestili da se radi o sahrani jednog Židova, a on je, uz puno poštovanje, rekao: ”Zar on nije čovjek?!” Poslanik je ostao da stoji sve dok se povorka nije udaljila.
Kako je samo divan Poslanikov, s.a.v.s., stav prema čovjeku, prema ljudskoj duši! Na taj način je Allahov Poslanik, s.a.v.s., pokazao svojim ashabima kakvo poštivanje i uvažavanje zaslužuje svaka ljudska duša bez izuzetka.
Vjeru koju nam je prenio Poslanik a.s. od Uzvišenog Allaha u svojim osnovnim intencijama i ciljevima ima zaštitu čovjeka kao božijeg bića koje je stvoreno sa dostojanstvom i čašću. Svi propisi islama imaju za cilj da zaštite čovjeka i učine da ostane dostojanstveno biće. Zato islam svim propisima štiti ljudski život, imetak, čast, razum i vjeru.
Na dan Arefata Resulullah, s.a.v.s., kaže:
قَالَ ” فَإِنَّ دِمَاءَكُمْ وَأَمْوَالَكُمْ وَأَعْرَاضَكُمْ عَلَيْكُمْ حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا فِي بَلَدِكُمْ هَذَا فِي شَهْرِكُمْ هَذَا
“Vaši životi i vaši imeci i vaše dostojanstvo sveti su kao što je svet ovaj vaš dan, u ovom vašem mjesecu, u ovoj vašoj zemlji. Sve iz paganskog doba pod mojom je nogom oboreno i krvna osveta iz paganskog doba je poništena,
Ove riječi su bile dio Poslanikovog a.s. posljednjeg javnog obraćanja skupu muslimana kao oporuka i podsjećanje na najvažnije poruke vjere islama. One su izgovorene na Arefatu, u najvrednijem danu u godini u stanju ihramskih zabrana hadžijama i oporučje da se ljudski život, njegova čast nepovredivi i sveti za vjernika kao što je svet dan Arefata, mjesto Arefata i ihramske zabrane.
Draga braćo,
U danima mevluda koji se poklapaju sa danima izbornih kampanja kao nikad više slušamo o brizi za čovjekom i važnosti svakoga čovjeka pojedinačno. Nažalost čujemo i mnogo ružnog koje je suprotno poslaničkoj misiji i duhu mevludskih dana. Ljudska čast i dostojanstvo se gaze beskrupulozno a poštovanja kao da ne postoji prema nikome od ljudi.
Trudeći se svi kolektivno da i ovog mjeseca mevluda u svoje svakodnevnice utkamo poslaničke misije, pokušajmo da imamo poštovanje prema svakom humanom čovjeku kao ljudskom biću bez obzira na njegovu vjeru, naciju, rasu, jer je poštovati čovjeka sunnet Poslanika a.s.
Molim Uzvišenog Allaha da nam na tom putu pomogne.
Gospodaru naš učvrsti nas na putu Tvoga zadovoljstva, oprosti nam naše grijehe i uvedi nas u džennetske bašče sa poslanicima i najboljim ljudima. Amin.
Recent Comments